Pages

tisdag 11 maj 2010

Vad är kärlek?

En viktig men ack så svår fråga. I äktenskapsdebatten, som ännu inte är över, är den en fråga att betänka. Jag har tidigare också varit inne på detta, att vi människor tycks ha svårt för att förstå vad kärlek och sanning är. Av ren nyfikenhet gjorde jag en enkel sökning på frågan och tittade på de fyra första träffarna.
Först förklarar vårdguiden fenomenet kärlek. En förklaring som jag tror är ganska "allmänsvensk" och som talar mycket om kärlek som känsla och förälskelse. Det är en definition jag tycker är olycklig i sammanhanget (om äktenskap), kanske är det en vardaglig mening av ordet men en djupare mening finns.
Nästa träff var Laitman, kabbala skola. Han talar om kärlek som en strävan efter att uppfylla den andres behov. Men dessa behov vet vi att de inte alltid är så goda, och jag tror "sann kärlek" alltid är god, dessutom tror jag (vilket naturligtvis ger en särskild utgångspunkt i mitt lilla studium) att "Jesus är svaret". Kanske kan man ändå säga att Jesus uppfyllde vårat innersta behov, av gemenskap, trygghet, liv os.v.
Tredje träffen var Beas blogg. Väldigt bra svarat och mycket olika frågor svara hon på. Hon talar om kärlek som dubbelsidig (relation) och ett accepterande av den andres dåliga och bra sidor. En mer praktisk, relationell kärlek, en uppoffrande kärlek. Detta tycker jag i stort går ihop med Jesu budskap och gör ordet kärlek konkret.
Fjärde träffen var SvKs QA. Där svara en präst ungefär som jag föreställt mig, att Jesus visar vad som är kärlek och att Guds kärlek är fullkomlig. Inte något konkret svar men förankrar i Gud och Bibeln.
(några platser ner kom det "kristna svaret", christian answers.)
Mer studier önskas i ämnet, detta mest en sorts länksamling för att börja fundera.

Inga kommentarer: