Pages

tisdag 11 maj 2010

Partipolitik i svenskakyrkan

Uppmärksammade en liten insändare i kyrkans tidning.
Fattade inte riktigt resonemanget här men jag anser att nomineringsgrupper i svenskakyrkan inte behöver ha någon kopling till de politiska partierna. Ja det är klart att man kan kalla nomineringsgrupperna för partier, och ja det handlar om kyrkopolitik, men politik i mening att styra staten och i mening att styra svenskakyrkan anser jag vara skilda saker. En sekulär stat är vad vi har idag och det kan vara en god ordning i ett pluralistiskt samhälle. Visst kan en nomineringsgrupp grundas i en ideologi, en värdegrund, men den behöver inte vara kopplad till riksdagspartier. En nomineringsgrupp i svenska kyrkan bör relatera till hur man praktiserar kyrkans tro i kyrkans administration och verksamhet. Kyrkans tro är dess grundläggande element och värdegrund. Hur kyrkans tro uttrycks och hur den ska tolkas är däremot ett anat ämne. Jag ser det som tveksamt att man ska kunna rösta om trons grundläggande delar i alla fall... (nu följde jag inte insändarens tema särskilt noga märker jag men jag spann vidare).

Inga kommentarer: