Pages

tisdag 11 maj 2010

EFSstyrelsens svar

Så har då EFS styrelsen svarat på det öppna brevet. Svaret blev väl ungefär som jag väntat mig, i linje med vad som tidigare sagts, att så länge vi kan och får förkunna evangelium (och viga man och kvinna) i kyrkan har EFS ett vidare uppdrag inom SvK. Att EFS präster har väjningsrätt och inte är något eget prästämbete (utan samma som SvKs präster) är väl egentligen ingen nyhet?
För övrigt tycker jag Bengt svarade mig gott. Visst har han rätt i att opinionbildningen kring frågan skulle varit före beslutet och inte efter.
Även fast jag tycker dessa frågor är intressanta och viktiga hoppas jag inte att den "vanliga tron" och bibelläsningen störs av samfunds och föreningars brottningar kring formerna, utan att dessa brottningar så småningom blir till ett befrämjande av tron.

Inga kommentarer: