Pages

tisdag 11 maj 2010

Naivitetsteologi

Min vän Josef Edebol har skrivit en bra kommentarBengt Olof Dikes svar till Tirén.
Det intressanta här tyckte jag var när Josef "smygpredikar" över en "naivitetsteologi". Ganska intressant tanke. En tro "trots allt". En tro i blindo. Jag tror visserligen att en tro kan vara väl grundad och ha goda skäl och att vi inte ska glömma trons intellektuella dimensioner (och det tror jag inte Edebol menar heller). Att kalla Jesu handling, att utse lärjungarna och hans verk på korset (vilket jag antar Edebol syftar på), för naivt är rätt modigt. Jag vet inte om jag skulle använt det ordet, men visst har Jesus motiv bortom denna värld som gör hans handlingar smått vanvettiga, för oss kan de te sig naiva. En kärlekshandling så djup att den går bortom förnuftet. Och det är väl just Edebols poäng (antar jag), att kyrkan drivs av motiv bortom denna värld, bortom pengar och kyrkobyggnader. Till och med präster, kyrkoherdar och biskopar är endast former och verktyg i Herrens hand. Ska de ha annat än en tjänares lön?

Inga kommentarer: