Pages

tisdag 11 maj 2010

Ny budis

Äntligen nya Budbäraren, som tydligen fastnat i vintervädret. Till min besvikelse läser jag att EFS-styrelsens svar på de 14 prästernas artikel i förra Budis ska förberedas till ett styrelsemöte i mars, och sedan antagligen bearbetas och tryckas i senare nummer... EFS styrelsen verkar ta det på allvar i alla fall, men i dagens madiaström flyter dom långsamt tycker jag, nåja jag får ha tålamod, lugnt och metodiskt brukar ju vara min grej.
Sedan blev tydligen Per Frostensson inte så glad på Norlanders bemötande av honom i förra Budis, och jag som tyckte Norlander var saklig och bra i sitt bemötande. Är vi så olika att tolka text eller att ta kritik, var Per otydlig eller var det en missuppfattning av vad han menade? Hur menar han då med lag och evangelium egentligen? Han nämner att den tolkningsnyckel han fått från J-lund har han vårdat, reviderat, filat och tillämpat. Statisk upprepning öppnar inga dörrar, skriver han. Jag tänker att dörren till himmelen har ett lås och Jesus har gett oss nyckeln (observera, Jesus inte J-lund även om jag hoppas att dom känner varandra väl). Reviderar vi nyckeln kommer vi inte in. Jag håller inte med Per och han verkar skruva upp tonläget...

Inga kommentarer: