Pages

onsdag 26 maj 2010

Grund lag?

Jaha, så här i valtider (och innan politikerna går på semester) är det dags för grundlagsändringar. Det är ju smidigt att ta dom innan ett val så kan dom klubbas och träda i kraft efter valet om blocken är överrens. Hoppas kunna länka till någon mer insatt för en kommentar till detta. Vad som lätt står att läsa i dokumentets inledning innebär att EU medlemskapet skrivs in i grundlagen (!), vet inte om jag är särskilt förtjust i det. Sedan står det att det görs språkliga ändringar för att göra lagen könsneutral... jag undra hur det är med hen? Det står också om ”överlåtelse av beslutanderätt till internationella organ” och ändringar i ”regleringen som ska gälla i krig och krigsfara”, undrar just vad det innebär? Vilka internationella organ? Vad innebär ”krigsfara”? Verkar lite diffust. Inte överges inställningen sedan ådalen 1931? Det kan komma att göras ändringar i vallagen (beroende på hur mycket de kommer att behandla denna gång), kanske inte alltför allvarliga ändringar men värt att rapportera om i ”gammelmedia” kan jag tycka. Sedan finns det förstås positiva delar också, som att rättegångar ska ske inom skälig tid t.ex. Men jag har tyvärr mina misstankar om att dessa lagändringar kommer att försvaga den enskilde medborgarens ställning, även om det står så fint om att ändringarna ska stärka individens friheter och rättigheter. Sedan hoppas jag att diskrimineringsskyddet kommer att innebära något positivt. Vi får väl se.

1 kommentar:

Unknown sa...

Äntligen kom den typ av kommentar jag väntat på. Kanske tog det tid att läsa de 400 sidorna eller så var det det att lagarna inte klubbas förrän i morgon.