Pages

tisdag 11 maj 2010

Hårda mätdata

Detta är ju intressant. Hur argumeterar vi och vad har vi för bedömningsgrunder, m.a.o. vad är sant? "Vad är sanning" är Pilatus fråga till Jesus. Detta ämnar jag studera vidare men för nu vill jag bara säga att vi behöver verkligen gå till botten av de djupa frågorna för att bygga på en "stadig grund". Vi behöver klargöra vad vi bygger vårt liv på (eller en organisation, parti). Precis som Emil Paulsrud konstaterar är inte "hårda mätdata" så enkelt att säga att de är självklart objektiva. Så fort vi tar till oss dem så tolkar vi och de blir subjektiva i vårt medvetande. Vem som presenterar, förklarar eller förstår världen (mätdata) är själv där och påverkar dess betydelse för eventuella framtida beslut. Därav tycker jag att det är viktigt att vi fortsätter reflektera över frågan. Min egen ståndpunkt, vilket bygger på många olika upplevelser och argument, är att det faktisk bottnar i vad vi kan kalla Gud. Jesus säger själv att han är vägen, sanningen och livet. Det ger en grund för sanningsbegreppet som verkar smått galet men ändå mycket relevant. Det grundar sig i själva skapelsen, som innefattar oss människor (jo jag tror Jesus var både Gud och människa, knepigt, jag vet) och vårt sätt att leva och uppleva.
Detta kräver en fortsättning, som kanske endast bottnar i "blind tro", en öppen fråga, men ändå med utgångspunkter som kan ena oss kring ett förhållningssätt som kan vara tillräckligt stabilt för att gott/sant grunda livet på för varje människa (och organisation?).

Inga kommentarer: