Pages

tisdag 11 maj 2010

Lubuntu

Jag har nu bytt till Lubuntu Lucid Lunx, 10.04! Lubuntu är ett GNU/Linux Operativsystem (OS), som är ett derivat av Ubuntu (som i sin tur bygger på Debian). Lubuntu är en resurssnålare och enklare (som i fattig inte mindre komplex) variant av Ubuntu som bygger på fönsterhanteraren LXDE. GNU/Linux har ju den fantastiska egenskapen att vara modulärt, att kunna bygga ihop operativsystemets olika delar av olika självständiga delar. Vad som ingår i OSet är lite flytande, en Linux kärna är grunden och sedan byggs det på med ett "desktop" och olika applikationer (program). Lubuntu har valt resurssnåla delar och använder i min installation endast ca 150 Mb minne och tar ca 18 sekunder att boota (starta upp). Jag använder det både på Stationära och bärbara datorn. Den använder sig av webläsaren Chromium, som är mycket snabb och bra om man brukar ha flera flikar öppna. Lubuntu är rätt snyggt och enkelt då det i mycket liknar XP (som dom flesta är vana vid). Jag har lagt till OpenOffice (som ingår i Ubuntu men inte i Lubuntu p.g.a. att OpenOffice är lite mer krävande), GIMP och fixat stöd för flash. Så nu kan jag göra allt jag vill på en dator. Lubuntu är endast i Alpha 3 ännu, det släpps "på riktigt" i slutet av april, så det har lite buggar men funkar bra för det mesta. Det är lätt att installera och kan installeras bredvid en Windows installation (men var försiktig! Att greja med partiotioner på diskar är inte helt riskfritt, så håll tungan rätt i mun), så make the move!

Inga kommentarer: