Pages

måndag 24 januari 2011

Crunch Bang #!

Jag har länge kört med Ubuntu Linux, och Lubuntu som jag tidigare skrivit om. Nu verkar Ubuntu bli allt mer bloatat och snart kommer de att förändra utseendet rätt ordentligt. Dessutom talas det om att Ubuntu ska innehålla ett litet program som ska rapportera till Canonical hur man använder sytemet. Jag tror nog inte det är så farligt men jag har börjat kolla efter smidigare system och mina Linuxkunskaper har ökat vilket gjort att jag vågar mig på mer avancerade system. Arch Linux verkar vara bra men riktigt så duktig är jag inte än.
Jag fann då att Linux Mint, som är en vanilla version av Ubuntu, verkar hålla en bättre linje. Dessutom lanserade dom LMDE, en version direkt byggd på Debian. Jag slog till och blev inte besviken. Ett mycket bra system som ännu kan behöva lite egen justering för att bete sig som jag vill men ett klart bra OS. Det kör jag fortfarande på den stationära.
Tyvärr är det fortfarande lite tungt för den bärbara lilla EeePCn och jag letade vidare i linuxdjungeln. Då såg jag att Crunchbang gjort liknande och flyttat över till att bygga på Debian. Med sin lättare XFCE (eller Openbox) fönsterhanterare så blev det ett lyft för den bärbara. Den behövde mindre justeringar än väntat och när man installerat det körs ett litet skript som hjälper till med det. Det gälde bara att editera autostart.sh till att starta DropBox, strunta i Conky och sedan installera Iceweasel så var det bara att köra. Klart nöjd! Prova du också, det går att prova som Live-CD.

Inga kommentarer: