Pages

fredag 28 januari 2011

Internet = Gud?

Är Internet Gud? Missta inte mediet för att vara Gud. Ordet var Gud, står det i Joh 1:1 (enligt Bibel 2000, ordet var gudomligt kan det också översättas). Detta Ord förkroppsligades visserligen men nåt Internet tror jag inte det blev, men ett nätverk av människor uppstod genom det. Där Torah är, är Gud. Torah finns på nätet. Så vi har nya möjligheter att lära känna Gud med Internet. Det är nästan som ett inkarnationens mysterium, tanken har slagit mig (Job 19:21? Nä nu blev det kola i mosaiken). Du och jag är högsta instans på nätet, och du och jag svarar endast inför Gud vad vi gör på nätet. Det är vår frihet och vårt ansvar. Den självskrivande lagen är också intressant, Gud har skrivit sin lag genom hela skapelsen, den ska skrivas i våra hjärtan...
Det är för övrigt mycket intressant det här med ord och språk. Att förvalta språket är att ingå i ett träd, en organism, som Kelly var inne på i artikeln ovan. Jag har också sett lite på en spännande språklärare, Brad Scott, som talar om Agri-Bio Lingvistics. Alltså det hebreiska språket grundat i jordbruk och biologi (främst människokroppen). Mycket intressant, men jag håller inte med honom då han sågar evolutionen och han riskerar att göra moral av biologi med otrevliga anspelningar. Jag har i alla fall lärt mig hebreiska alfabetet i ren nyfikenhet. Det finns onekligen mycket spännande att upptäcka i världens bestseller.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är också fantastiskt att se att internet spelat en betydande roll i befriandet och upprättandet i Egypten och Tunisien...