Pages

lördag 1 januari 2011

Gemensam framtid nytt material

Gemensam framtid jobbar på och det är spännande att följa processen. Remissen har behandlats och ett nytt material ligger ute på hemsidan.
Jag har lämnat min kommentar och hoppas att jag kan påverka något. Annars ganska lite kommentarer där men det kanske kommer igång när ledigheter är slut.
Namnfrågan har ännu inte lösts och jag gillar inget förslag så där helhjärtat. equmenia kyrkan är kanske det jag hejar på mest men gillar till viss del även förbundskyrkan. Jag har verkligen försökt hitta på ett eget namnförslag men inte lyckats och jag kan försäkra att jag inte har föreslagit "Mosaik".
Det här med "Mosaikmannen" var en tillfällighet. Jag tyckte att jag behövde ett pseudonym och det dök upp och jag tyckte det var bra. Gillar undertexten,
livet är en mosaik i vilket vi kan skåda mönster. Det avspeglar något av mig. Jag har gjort mycket olika saker och jag gillar olika saker som kanske inte går ihop men jag söker och finner ständigt samband och sammanhang i det jag gör och hela grejen med kristen tro ingår i detta. Jag finner ett mönster, en osynlig ton i livet, i världen, som jag förklarar som Gud. Mosaik uttrycker kreativitet och mångfald, men samtidigt en sorts begränsning splittring som kan bilda något fantastiskt. Livet är inte helt, men bildar en helhet.
Mosaik kan också ha beröringspunkter med regnbågen som uttryck för mångfald. Det är fint men jag vill också betona att regnbågen också är ett tecken från Gud på förbundet med Noa (1Mos 9:12-13).

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken respons Koskinens artikel fick i förra Kt. Ordentligt med kommentarer. SvKs identitet tycks vara en kärnpunkt, och är det även i andra samfund.

Unknown sa...

Kom på en sak om det här med mosaik. Jag är ju dataintresserad och hade som första dator en Commodore 128. Den grafiken liknar ju också på ett sätt en mosaik, byggklossar av pixlar =)
Se föresten gärna det nya samfundet kopimistsamfundet. Deras logga kan man ju göra en lite studie om...