Pages

onsdag 30 juni 2010

Samvetsfrihet

Manifest för samvetsfrihet, har nyligen lanserats. Jag är ambivalent om jag skulle skriva under.
De inledande orden var inte så konstiga utan verkar väl formulerat och försöker ringa in kristen tro.
Första punkten om människovärdet är generellt bra, inte så tydligt som jag skulle önska. Vad innebär det att vara skapad till Guds avbild? Vad är människans värde? "Jag är älskad därför finns jag till", är något av vad jag skulle vilja sken igenom i detta stycke. Per Ewert skriver bra om människovärdet och hur vi står upp för det. Sedan skulle det passa att försöka skriva något om sexuella minoriteter och förföljelser i detta stycke med tanke på nästa punkt. Man får intrycket att HBTQ inte är en grupp som kristna ska engagera sig för.
Andra punkten börjar lite konstigt, "Vi tror på äktenskapet", låter som en trosbekännelse. Vi tror att äktenskapet... hade varit en bättre början likt första punkten. Håller annars med om inledande beskrivning av äktenskapet. "... som det enda rätta sammanhanget för sexuell samlevnad..." tycker jag är olyckligt formulerat. Vadå enda rätta? Vad finns det för sanktioner? Det borde varit formulerat som ett påbud, inte förbud. Sedan står det om hälsa och välmående, vi vet att sex och närhet är viktigt för välmåendet, kan vi då bryskt neka HBTQ personer detta? Är det att värna sin medmänniska? Det måste finnas undantag här. Om någon på eget ansvar och i kärlek (altså med Gud) finner det bäst att ha en sexuell relation med någon av samma kön vem är då vi att döma i detta? Ska vi skuldbelägga människor för deras sexuella läggning? Nej naturligtvis inte. Ändå hävdar jag att äktenskapets form är främst för en man och en kvinna, men det utesluter inte andra kärleksfulla (och då menar jag inte främst sexuella) relationer. Detta manifest tenderar att på denna punkt göra kristenheten en otjänst, hävdar jag. Sedan undrar jag om "alla tidigare definitioner i historien" inte är att ta sig lite vatten över huvudet. Om närhistorien räknas så tror jag inte Sverige var först med detta.
Sista punkten är i det närmaste klockren, jätteviktig punkt som jag gärna skriver under. Även den sista meningen tycker jag var bra, "respektera den klassiska äktenskapssynen", vi kan kräva respekt för men inte kräva exklusivt.
Det blir nog ingen underskrift för min del även om det i stort sett verkar bra, men ett manifest bör man helt instämma i, inte bara nästan. Det är en svårighet med många olika namninsamlingar.

3 kommentarer:

Unknown sa...

För övrigt finns en bra diskussion här om äktenskapet. Förslagsvis hoppas de långa inledande inläggen över.

Unknown sa...

Kollade idag på sidan igen. Såg också att jag kommenterat här om detta. Konstaterar också att det måste betraktas som en flopp. Om man antar att de "stora" ledarna som skrivit under uppmanat sina samfundsvänner till underskrift så är gensvaret under 1%. Om vi antar att endast EFK varit mål för underskrift är svarsprocenten endast 6%.

Unknown sa...

Lite intressant om heteronormativitet.