Pages

söndag 20 juni 2010

Bröllopsprofet

Nu har så det stora bröllopet varit. Dagen före, i fredags, var det kraftigt regn och åska över mitt huvud. Som så många andra funderade jag kring hur det ska bli med bröllopet i morgon. Skadad som man är funderade jag också på om Gud har ett budskap i det hela. I GT kan vi hitta massor av naturkatastrofer, kungliga drömmar och annat i samhället som det profeteras kring, som budskap från Gud. Naturligtvis kan händelser kring bröllopet tolkas på en mängd olika sätt beroende på syfte och kontext. T.ex. skulle en royalist kunna tolka det som antingen stöd för monarkin (se hur fint det blev och vilken bra publicitet) eller kritik av monarkin (denna fadäs hände ju för att... för att monarkin ska överleva krävs...). På samma sätt kan det tolkas i kontext av kristen tro (genom Guds Ande skulle man kanske kunna säga, åtminstone i Guds anda). Ett förfärligt oväder skulle då kunna betyda att det är illa i Sverige, dess grava synd misshagar Gud och vi behöver omvända oss från vår synd. Vackert väder skulle kunna betyda ett stöd för monarkin, en av Gud välsignad ordning för ett land, och deras tro är en ledstjärna för Sveriges folk. Jag tror dock inte jag ger mig på något sådant profetiskt tal.
Däremot var det ju lite intressant att jag så nyligen bloggade om ”Störst är kärleken”, ungefär vad Daniel avslutade sitt tal till Victoria med. ”Störst av allt är kärleken" sa han till och med och fick väldiga applåder. Det var fint och jag hoppas han hade åtminstonde en liten syftning på den största kärleken, Gud själv. Men det läta lite som han syftade på deras gemensamma kärlek, och visst, den var kanske störst för dem just då. Även kungahuset lever i spännande tider, blir roligt att få följa dom en bit genom livet och jag tror de kan medföra mycket positivt för Sverige och förhoppningsvis även utamlands. Vi får se vad kyrkan fortsättningsvis får för relation till kungahuset och Sverige i stort, jag ber för dem.

För övrigt är det ju tråkigt hur människor ibland i godhetens namn klampar i klaveret, inte sällan med kristna förtecken.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Dagen skrev också om Daniels "bibelcitat", och jag önskar också tolka det som ett bibelcitat men varnar ändå för att det är en teologi på glid.

Unknown sa...

Dagen återigen utan att notera att det är en bibelanspelning och inte ett direkt citat, som noteras kring andra bibelreferenser. Orden återfinns även här.

Unknown sa...

Alethia skriver intressant om kärleken idag.

Unknown sa...

Satmaran skriver om Smile29 för övrigt.

Unknown sa...

Missionskyrkan i Uppsala visar åter på detta. "Störst av allt är kärleken" behandlas som ett bibelcitat och till och med som en biblisk princip.

Unknown sa...

Sändaren hade en intressant insändare "Jesus var en hårding" som försöker visa på Jesus som både helig och nådefull.