Pages

torsdag 10 november 2011

Kyrkomötet

Kyrkomötet är slut och besluten är fattade. Tänkte kolla lite på vilka beslut som togs.

Vigselbehörigheten var det jag tyckte var mest intressant och den stod för årets monsterdebatt. Sunnliden fick rätt i sina farhågor men verkar vara beredd att rätta sig efter beslutet. Det är ingen bekännelsefråga utan en ordningsfråga om vigselbehörigheten, eller hur? Det ska säkerställas att alla präster ska ha vigselbehörigheten. Hur detta ska ske är oklart, saken är altså ännu inte klar. Det ska också finnas En ordning för vigsel i svenska kyrkan, motionen avslogs därför att arbetet redan var igång. Det kan jag förstå och är ett logiskt beslut. Åke Bonnier menar att detta är del i SvKs bekännelse, så delar man inte bekännelse bör man lämna kyrkan. Ja det kanske inte är så dramatiskt. SvK har varit tydlig, på allmän begäran kanske man kan säga. Inte heller någon ”särvigning” är ok. SvK säkerställer den nya linjen och visar vilken kyrka man är. Jag vill och kan inte döma SvK för det, det är gott med tydlighet och jag fortsätter att be för SvK, som samtidigt är en bön för mig att hitta vägen i kristna frågor. Frikyrkorna tillkom av en anledning, en anledning som tycks kvarstå, men varken frikyrkor eller nomineringsgrupper i kyrkomötet tycks vara lösningen. Jag tror lösningen är bön och arbete, den lilla samlingen kring Guds Ord och den kan ske i hemmet, i din lokala kyrka och kanske även på din arbetsplats.

En annan motion som avslogs på samma anledning som motionen om En vigselordning var beslutet om kyrkan och internet och även vetenskap och tro. Varför uppkommer dessa motioner kan jag undra? Märks inte kyrkans arbete på dessa områden? Motionen om omvändelse sköttes ganska snyggt och särskilde två skilda frågor i motionen.

Är kyrkomötet upprörande? Nej inte särskilt. Ordningsfrågor i organisationer omstrukturerar arbetet, inte så värst mycket annat tänker jag. När vi har valfrihet att organisera oss på olika sätt och möjlighet att göra annorlunda är det inte så farligt. Värre är det när det är obligatoriskt, tvingande, genomfört med våld. Det är mer allvarligt när det gäller nationer, lagar och regler och större internationella avtal. Det är allvarligare med makt genom valutor, och makt via avtal. Som humanistbloggen la fram det. Men jag ser då bilderna med Jesus och barnen som synonyma.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag brukar vara rätt kritiskt till Åke Bonnier, men han skriver vanligtvis väldigt spännande och viker inte för svåra ämnen. Samtalet med Swärd och Ekman var bra och Åkes senaste blogginlägg är mycket bra, läs det.