Pages

måndag 4 juli 2011

Ärende nummer 2

Härligt med sommar och Big4 följde jag på tv igår ;) Tack Svt!
Efter konferensen känns det som om sommaren verkligen kom igång för min del och solen och hängmattan har lockat mycket. Jag har dock fortsatt ett getöga påvad som händer.

Håkan Sunnliden fick skriftlig erinran för att han lämnade tillbaka vigselbehörigheten till staten då han inte gick med på att som präst gå statens ärenden. Han överklagar ärendet.

Ulla Karlsson är det andra domkapitelsärende som jag försökt följa och som fick ett helt annorlunda slut än jag trodde. Hon fick 3 års prövotid för att hon inte dök upp på mötet med domkapitlet. Så själva sakfrågan togs inte upp och jag vet inte riktigt om den kommer att tas upp heller och då är det klart bekymmersamt. Vad gäller SvKs så kallade "medlemsnytta" så har nog båda ärendena varit optimala för att behålla så många medlemmar som möjligt, åtminstonde på kort sikt.Men frågan är vad SvK är för något?

Ulla Karlsson uteblev tydligen från mötet för att starta ett nytt Café, i samarbete med Missionskyrkan? Ekumeniken går i alla fall framåt vilket kan vara bra. Nya kyrkan är startad, utan namn och ledare annat än ett provisorium tills vidare. Hoppas det klarnar under året.

1 kommentar:

Unknown sa...

Fjärde väggen tar också upp ämnet. Där finns också länk till domkapitlets beslut.