Pages

tisdag 6 juli 2010

7e dagen

Dubbelpostar inlägget från Andreaskyrkan.se.

Jag låg i hängmattan häromdagen och åt ett plommon. Jag tänkte som jag tror många tänker i härliga semestertider, ”det här är livet”. Teologiskt skolad som man är reagerade jag plötsligt. Hur går detta ihop med Jesus som säger ”jag är vägen, sanningen och livet”? Menar jag när jag ligger i min hängmatta att "det här är Jesus"? Adam och Eva kan jag tänka mig hade det så bra som jag i min hängmatta, om inte bättre. När Gud skapat i sex dagar, Eden, djuren och människorna, tror jag dom vilade där allihopa på sjunde dagen och tänkte ”det här är livet”, och de som hade det eviga livet kunde sannerligen säga det.
Det goda livet, som inte behöver innebära trädgård och frukt utan kan lika väl vara en stad som vi ser i uppenbarelseboken, tror jag är det som Gud skapat åt oss och som Jesus vill föra oss till. För övrigt är det en utmaning att se hela året som Guds skapelse, att även en novemberdag kunna säga "det här är livet". Gud kanske ser skönhet i det vi i vår brustenhet har svårt att uppskatta. Hörde på radion häromdagen att när kärlek kostar, så växer den. Kanske en "kostsam" regnig dag gör att skönheten växer?
När vi stressar och sliter eller drabbas av sorg och svårigheter längtar vi efter vila och det goda livet. Den sjunde dagen kallas sabbat i judisk tradition, vilodagen. Vi kan också ha viloperioder på året, som kallas fasta. En vila även för matproduktion och konsumtion. Förr var det naturligt att fastan var på senvintern då det fanns lite mat kvar i förråden och vinters göråmål var få. Idag kanske det är mer naturligt att ha fasta på sommaren? Kanske inte främst kring mat då utan kring kommunikation och media. Vågar du koppla av? Stänga av mobilen och sätta facebookstatusen till ”på semester, åter om 40 dagar”? Hoppas du i alla fall får tid för återhämtning och förfriskande bad! Och kom ihåg att även om Gud gärna vilar så har han lovat att vara med oss alla dagar och han hör din bön även på sommaren.


Sandahl offensiv som vanligt.

Inga kommentarer: