Pages

onsdag 12 februari 2014

Prövotid

Lite drygt ett års uppehåll på bloggen. Kanske dags att sätta igång igen?

Med rubriken prövotid försöker jag sätta ord på vad som ligger framför. Nu tänker jag främst på prövningen av Dag Sandahl som anmälts som går att läsa här här och här. Blir spännande att följa liksom ett annat fall där Axel W Karlsson prövas, på eget initiativ.

Annan prövning som jag hoppas kommer är Pirate-Bay målet igen, vi får väl se hur det går med det.

Mina intressen är lite spridda kanske men det finns gemensamma punkter. I Pirate-Bay målet uppfattade jag att mycket av ilskan och energin att driva målet vidare bestod i Pirate-Bay killarnas offensiva och lite provokativa språk. Liknande är det med Dag Sandahl målet där språket gett energi till en anmälan. Men även om det är provokativt kan det knappast ges ett fällande med påföljder av den sakens skull. Vi behöver de som är provokativa, som vågar säga en annan mening och avslöja det som är dolt. Jag tycker mig se samband i mosaiken. Hit hör även Edward Snowden och Julian Assange till exempel.

Det är någon sorts kontinuitet med profeterna, och det har något av Jesus över sig. Så här tycks människan alltid ha fungerat, vi brottas med liknande problem i nya sammanhang. Läste någonstans nyligen något i stil med att om du vill ha kontroll och säkerhet, gå in i ett fängelse. Problemet är att du då saknar frihet.

Inga kommentarer: