Pages

torsdag 20 februari 2014

Öppenhet och homofobi

Angående det här med att vara homofob så har Anna Troberg gjort ett litet test (i en läsvärd blogg). "Känner du dig stissig och drabbas av ett oemotståndligt behov att skriva långrandiga kommentarer med surmulet innehåll varje gång någon kommer ut?" Jag svarar nej och klarar mig därmed från att vara homofob enligt Anna. Andra menar att om man är emot könsneutralt äktenskap så är man homofob, och då är jag ändå homofob tydligen, även om fobi i mina öron handlar om en rädsla eller ångestsymptom vilket jag aldrig känt för homosexuella. Inte särskilt kul när ämnet debateras och diverse straff utdelas till homofober. Liksom i låten "Limousin" med Movits - "Oh, jag står och får applåder det är packat som kön är till alla våra shower och vi tar alla homofober i kronologisk ordning och slaktar dom". En bra övning vad det gäller empati är att tänka "jag är homosexuell" eller "jag är homofob" t ex när man läser en text för att försöka få en känsla för ordens hårdhet, vad det gör med oss människor när vi lägger våra domar.
Anna skriver för övrigt också om öppenhet i ett öppet brev till Åke Bonnier.

Läs gärna Henrik Alexandersson om "EUs kärnröta" som han uttrycker saken. Vad göra åt makt och korruption? Öppenhet är Henriks svar. Jag håller med och hoppas på frälsning. Med kyrkans ord handlar det om att bekänna sina synder, vara öppen med sina svagheter och tillsammans kämpa för allas lika värde och rättvisa med förlåtelsens ögon och Kristus som ledstjärna.

Till sist en liten bild från humanistbloggen som jag tycker (kan tolkas som) en bra religionskritik som inte blir personlig. (Deofobisk?) Den bilden skulle behöva ett eget inlägg för att bemötas. "Heavenly father is watching you" kan anspela på Gud, och visst han är den ultimata övervakaren inför vilken det inte finns någon slutenhet. Skrämmande på ett vis men med tro och tillit till en god Gud så är det snarare en trygghet. "slavery is freedom" kan anspela på 1Kor 7:22, läs gärna det i sitt sammanhang. Återigen är det avgörande om vi tänker oss en god Gud eller en tyrann. "Death is life", handlar om ett lite annat sätt att se på död och liv, i ljuset av Kristus den uppståndne (kräver mer fördjupning). "Ignorance is knowledge" vet jag inte riktigt vad det anspelar på och håller inte med, men visst kan sådan retorik ibland ha hörts inom kyrkan. "Weakness is strength" är ju intressant och har sina gemensamma punkter med öppenheten. I österländskt tänkande finns detta tydligt. Att vara hård och resolut är ibland destruktivt. Förlåtelse kan i världens ögon ses som svaghet, men jag tror det är en styrka.

Inga kommentarer: