Pages

fredag 3 december 2010

Åter diskriminering

Ämnet är åter aktuellt efter utlåtandet av DO om heltäckande slöja i skolan. Är det inte symptomatiskt med DO? Uttrycker inte dröjsmålet att få fram en dom en svensk konflikträdsla? Trendkänslighet i politiken är ju inget nytt. Man vill ju vara PK, eller? Det visar också att diskriminering inte är ett lätt begrepp. Även DN har en intressant ledare om detta.
Jag är nog beredd att hålla med humanistbloggen här, som för övrigt har en intressant diskussion. Se om svensk lagstiftning t ex här.
En av ovanstående diskrimineringsgrunder avviker på ett centralt sätt från de andra: ”Kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet (hudfärg etc), funktionshinder, sexuell läggning och ålder” är alla egenskaper, medan ”religion eller annan trosuppfattning” är däremot ställningstaganden. I lagen bör ställningstaganden hanteras fundamentalt annorlunda ur diskrimineringssynpunkt än egenskaper.
Inte för att jag vill tona ned vikten av religiös tillhörighet eller vikten av kristen tro, men att rättvist avspegla trons karaktär. Även om jag skulle vilja betona mer kring detta "ställningstagandes" karaktär. Väljer man sin tro? Är en annan viktig fråga som berörs, men det får jag ta en annan gång.

Jag anser att kristen tro har något viktigt att säga i dessa frågor. Har skrivit flera gånger om detta ämne, utan att vara särskilt nöjd med resultatet, och fler texter lär det bli. Ja jag upplever att bloggandet fortsätter att öka kraftigt och allt fler skriver sina tankar på webben. En ökad dialog kan man säga, och det tror jag är gott med risk att drunka i bloggar =).

3 kommentarer:

Unknown sa...

Badlands hyena är som vanligt satiriskt vass och det blev en intressant diskussion även där.

Unknown sa...

Insändare i SvD tar upp problemen med DO.

Unknown sa...

...och så får Katri Linna, DO, sluta. Får se vad detta utvecklas till. Broderskaparna tycks däremot stå till DOs försvar.