Pages

tisdag 20 september 2011

Domkapitelsärenden forts

Saken med de två domkapitelsäredena går vidare. Håkan Sunnliden har fått svar på sin överklagan och bloggar vidare om det, en noga granskande analys som tåls att tänka på. Beslutet står fast med skriftlig erinran för sitt tillbakalämnande av sitt vigselförordnande. Ärendet går på sätt och vis vidare i kyrkomötet då två spännande motioner tar upp detta. Olle Burell och Karin Perers motionerar för att alla präster ska ha vigselbehörighet och Håkan Sunnliden m fl motionerar för möjligheten för präster att avstå vigselförordnandet.
Ärendet om Ulla Karlsson trodde jag var avklarat men Ulla Karlsson överklagade och domkapitlet tar upp ärendet igen och ger henne en ny chans. Det tycker jag är bra, en ny chans förtjänar alla. Dessutom kanske själva saken kommer att avgöras vilket jag också tror är bra. Var det endast prästfunderingar hon gav uttryck för eller var det del av utövandet av prästämbetet? Vad är rimligt att en präst förkunnar i dagens SvK? Kanske får vi veta något om detta framöver.

4 kommentarer:

Unknown sa...

På tal om motioner så är denna motion intressant, lite svart humor? Mycket svårhanterligt, personer kan omvända sig men organisationer? På senare år har flera stora organisationer, till och med stater bett offentligt om ursäkt, så det kanske går?

Unknown sa...

Ytterligare två spännande motioner. Tror jag måste följa kyrkomötet lite närmare i år.

Unknown sa...

Nu har Håkan varit på TV i aktuellt. Kunde han inte sagt att "nej jag ställer inte upp på den nya äktenskapssynen och jag vill vara ydlig med det. Jag vill inte diskriminera någon. Diskriminerar vi i så fall polyamorösa idag?" t ex. Diskrimineras Håkan för sin åsikt? Sturmark bejakar i alla fall tanken om den sekulära staten och stödjer Håkan i det argumentet.

Unknown sa...

Håkan tror jag läste mina tankar (för han lär knappast ha läst här väl?) han har i alla fall förklarat varför han resonerade som han gjorde i TV, se hans blogg om det.